Velkommen som vår nye kollega i Coop Sørvest!

Vi har nå gleden av å gjøre deg litt bedre kjent med vårt samvirkelag og gi deg grunnleggende informasjon som er viktig for deg å kjenne til som vår nye kollega.

Bli kjent med oss!
Du kjenner kanskje til det?

 

I Coop og Coop Sørvest er det kundene som er hovedeier av virksomheten vår. Dette betyr at vår organisasjon er satt sammen litt annerledes enn tradisjonelle virksomheter.

Se for deg en motsatt modell

 

Kunden er medeier gjennom sitt medlemsinnskudd, og får 2% kjøpe utbytte på alt de handler i våre butikker.

Det er verdt å merke seg at...

 

...kjøpeutbytte på 2% kun gjelder Coop Sørvest sine butikker og kan variere både mer og mindre i andre Coop samvirkelag.

Coop Sørvest er blant de største...

 

...samvirkelagene i Coop med over 100 butikker. 

Vi er organisert med et hovedkontor i Sandnes og tre regionskontorer:

  • Haugesund (Nord),
  • Sandnes (Midt)
  • Kristiansand (Sør)

Hovedkontoret omfatter, administrerende direktør, økonomifunksjon, HR -og eiendomsfunksjon.

Om oss

Coop Sørvest SA er en dagligvarevirksomhet som er eid av ca. 225.000 medeiere. Vi eier og driver i alt 101 butikker fordelt på 4 fylker og 40 kommuner, og har en omsetning på ca 6,7 milliarder.

Hos oss jobber 2400 medarbeidere fordelt på 40 nasjonaliteter.

Butikkdriften

Coop Sørvest er geografisk delt i tre regioner, som ledes av hver sin regionsdirektør.

Regionskontorene ivaretar ledelse, utvikling og drift av butikkporteføljen, og har hver et antall driftssjefer som butikksjefene rapporterer til.

I den enkelte butikk er det butikksjef eller varehussjef som har hovedansvaret for butikkens daglige drift, og som rapporterer til driftssjef.

Sammen skaper vi kulturen vår

Coop Sørvest sine verdier er sterkt forankret i summen av det arbeidet hver enkelt ansatt bidrar med i vår organisasjon.

Det at vi lever opp til verdiene våre, har betydning for at du og din kollega opplever arbeidet som motiverende, helsefremmende og meningsfylt.

For å skape det beste kundemøte er ditt bidrag viktig

Vi kaller det for «mitt bidrag». Dette bidraget kan til eksempel være forslag til andre måter å løse små og store utfordringer på, eller et ekstra ansvar du som medarbeider tar fordi du er opptatt av det. Du som ansatt bygger organisasjonen vår gjennom å bidra til kontinuerlig forbedring.

I Coop Sørvest er disse verdiene forankret i vår organisasjon
Tiltro til egenart

Tiltro til egenart

Gjennom økonomisk effektiv og profesjonell drift søker vi å maksimere nytten for medlemmer og forbrukere.
Omtanke

Omtanke

Å bli møtt med omtanke fra ledere og kollegaer er viktig for at den enkelte medarbeider skal oppleve tilhørighet og trivsel. Det er grunnleggende for alle mennesker å føle at de tilhører en gruppe – er én av flokken.
Ærlighet

Ærlighet

For at ærlighet skal prege kulturen vår, er vi avhengige av at den enkeltes indre kompass er innstilt på å vise vei mot ærlighet.
Innflytelse

Innflytelse

Å kunne påvirke sin egen arbeidssituasjon er viktig for alle mennesker. Gjennom å ha innflytelse vil den enkelte få en viss grad av selvbestemmelse. Våre tillitsvalgte har mulighet til å påvirke gjennom ulike samarbeidsfora. God dialog mellom ledelsen og de tillitsvalgte er viktig for at vi skal nå våre mål. Våre medlemmer har innflytelse gjennom deltakelse i valg av sine tillitsvalgte. Disse gis innflytelse gjennom deltakelse i ulike fora sammen med bedriftens styre og ledelsen.
Nytenking

Nytenking

Vi oppmuntrer våre medarbeidere til å prøve ut nye måter å løse små og store oppgaver på. Vi ber ledere gi medarbeiderne rom for å prøve og feile. Å være nytenkende krever både innsats og mot, og hverdagen til medarbeiderne våre endrer seg hele tiden.

Våre forventninger

Som arbeidsgiver har vi store forventninger til deg som ansatt. At du kommer på jobb presis, opplagt og til avtalt tidspunkt. Dialogen mellom du og din leder kan være avgjørende for å sikre et godt arbeidsforhold der du og arbeidsgiver blir ivaretatt på beste måte.  

Vi har et overordnet mål om å være best på det vi kaller Løpende Kundemåling (LKM).

LKM er kundens verktøy for å gi tilbakemelding rundt handleopplevelsen til vårt samvirkelag. Kunden skårer butikken på ulike områder, og gir tilbakemeldinger slik at vi til enhver tid kan forbedre oss.

Forbedringer

Vi har også en egen kanal der ansatte kan sende inn forbedringsforslag via en QR kode. Kanskje du har smarte måter og gode forslag til å løse daglige oppgaver.

Vær Coop medlem i eget samvirkelag

Vi oppfordrer deg som ansatt på det sterkeste til å være Coop medlem i eget samvirkelag. Forutsatt at du er Coop medlem får du i tillegg ansattrabatt i alle våre butikker.

Ansattrabatt i Coop Sørvest

 

Alle fast ansatte samt midlertidig ansatte med 1 års vikariat opptjener 5 % rabatt på kjøp i Coop Sørvest SA sine butikker. Dette gis i tillegg til 2 % kjøpeutbytte for medlemmer. Ansattrabatten løper også ved lovfestet permisjon og gyldig fravær inntil 1 år.

Ekstrahjelper og ferievikarer er ikke tilsluttet ordningen.

For å opptjene ansattrabatt må du være medlem i Coop Sørvest og du må være minimum 18 år. Dersom du ikke allerede er medlem, meld deg inn via coop.no/medlem.

Opptjent ansattrabatt (5%) beregnes årlig, og overføres til den ansattes medlemskonto det påfølgende året (jan/feb) etter opptjeningsåret.

Dette må du vite:

 

Det er KUN den ansatte selv eller ektefelle/samboer som kan bruke kortet/QR koden knyttet til ditt medlemskap, og varer som kjøpes med ansattrabatt forutsettes benyttet i egen husholdning.

Ingen ansatte har anledning til å skanne eget kort for andre kunder og/eller dele eller låne ut medlemskapet til andre bekjente. Foreldre/foresatte har heller ikke lov til å benytte seg av ordningen. Har du CoopPay må du ikke benytte betalingsløsningen for andre enn deg selv eller ektefelle/samboer.

Det er svært viktig at du har gjort deg kjent med vilkårene knyttet til ansattrabatt og etterlever dette. Misbruk eller brudd på overnevnte sidestilles med tyveri, og medfører opprettelse av personalsak.

Har du spørsmål knyttet til ansattrabatt skal du kontakte din leder eller HR-avdelingen. Du vil også finne ytterligere informasjon i personalhåndboken til Coop Sørvest.

Bærekraft på agendaen

 

I Coop Sørvest er vi opptatt av bærekraft. Vi er en stor samfunnsaktør som skal bidra til bærekraft der du er.

Bærekraft er et vidt begrep som omhandler mange ulike områder, og for deg som ansatt forventes det at du etterlever Coop Sørvest på dette området.

Eksemplene er mange, og noen av dem kan være å redusere matsvinn, opprettholde effektiviteten, sørge for å sortere store mengder avfall og ta vare på butikkens utstyr og innredning.

Kontinuerlig utvikling av deg som ansatt

 

Hos oss står fokuset på læring og kontinuerlig utvikling høyt. Vi minner om at du selv har et ansvar for å lære deg nye oppgaver og være fremoverlent for å utvikle deg videre. I tillegg vil du som ansatt hos oss gjennomføre kurs som skal gjøre deg god i din rolle.

Coop Skolen er programmet du leser i nå, og som vil ivareta deler av din opplæring og utvikling i tiden du arbeider hos oss.

Å jobbe smart

Smarte butikker og Smart butikkdrift er en måte å jobbe på som baserer seg på Lean-metodikk der det viktige er å gjøre hverdagen bedre for den ansatte, samtidig som det bidrar til flere fornøyde kunder og økt lønnsomhet ved å fjerne såkalte «tidstyver». Det brukes store ressurser i dette arbeidet og alle ansatte må sette seg inn i hva dette innebærer.  

I de store varehusene til Obs og Obs bygg kalles prosjektet for Smart Butikkdrift, mens de andre butikkene for Smarte butikker. En viktig del av dette prosjektet handler om kontinuerlig forbedring.

Det vil si at vi alltid kan bli bedre, selv om det allerede fungerer godt. Det handler om å finne smarte og effektive løsninger, og kanskje er det nettopp du som sitter på en god løsning som kan komme til stor nytte.

Kilder til informasjon

På nett:
Hjemmeside Coop Sørvest SA
Coop Sørvest SA

Hjemmeside Coop Norge AS
Coop litt ditt - Dagligvarebutikker og byggevarehus

 

Intranett:
Informasjon fra kjede, samvirkelag, kontaktinformasjon og støttetjenester.

Personalhåndboken

Håndbokportal (simployer.com) finner du tilgjengelig på intranett. Her finner du informasjon om alt fra arbeidsreglement, ferie, fravær, permisjon, etiske retningslinjer, HMS eller personalgoder.
Min Coop

Min Coop

Er vårt nye HR System som administrerer store deler av ditt ansattforhold med virksomheten gjennom en egen profil. Dette er et område som både du og din leder har tilgang til. Det er derfor viktig at du gjør deg kjent med verktøyet og sikrer at informasjonen som er registrert på deg er riktig. I min Coop vil du også finne lønnslippen din.

HMS

For spørsmål rundt Helse Miljø og Sikkerhet (HMS) spør verneombudet. Det er viktig at alle avvik blir innrapportert, slik at vi kan jobbe forebyggende. For å rapportere uhell eller ulykker på arbeidsplassen, benytt avvikssystemet Caselog for å innrapportere saker. Caselog - Coop Sørvest
Arbeidstakerorganisasjon

Arbeidstakerorganisasjon

Som ansatt står du fritt til å melde deg inn i en arbeidstakerorganisasjon, enten du er fast eller midlertidig ansatt. Mer informasjon vedrørende dette kan du få av tillitsvalgt.

Velkommen til oss!

Vi er glade for å ha deg her, og håper du gleder deg til de spennende utfordringene som venter deg i butikk.

Lykke til!

Du er ferdig!

Lukk denne siden og
gå tilbake til læringsstien.