Velkommen og gratulerer med jobb hos oss i Coop Øst SA!

Å være ny i jobben kan virke både skremmende og spennende. Som nyansatt kjenner du verken kollegaer, jobben eller rutinene i butikken. Du vil kanskje føle deg usikker i begynnelsen?

I Coop Øst vil du bli fulgt opp av en som kjenner arbeidsrutinene godt. Han/hun vil i løpet av de første dagene vise deg hvordan butikken skal se ut, samt hvordan du kan løse arbeidsoppgavene på en effektiv måte. Still spørsmål når du lurer på noe! Jo mer du spør og lærer, desto enklere blir det å gjøre jobben godt.

Fantastiske kollegaer

Hos oss i Coop Øst mener vi at å ha flinke og fantastiske kollegaer, er helt avgjørende dersom vi skal nå de målene vi har satt oss. Vi gjør derfor vårt beste for at du skal få den opplæringen du trenger, og at alt blir tilrettelagt slik at du kan trives og gjøre en god jobb her hos oss.

Kunden først

Coop Øst skal ha de mest fornøyde kundene i sin bransje, herunder dagligvaremarkedet og
byggevaremarkedet. Videre skal vi sørge for at våre snart 550.000 medeiere velger nettopp oss.

Dette er forankret i strategien til Coop Øst, og gjennomføres gjennom Kunden Først programmet, hvor vi jobber med å nettopp skape fornøyde kunder og medeiere i Coop Øst.

Vi skal levere over hva kunden forventer i vår bransje. Det vil si mer enn hva kunden forventer for eksempel hos våre nærmeste konkurrenter.

I Coop Øst  er verdiene forankret i vår organisasjon
Vi er kundeeid!

Vi er kundeeid!

Gjennom økonomisk effektiv og profesjonell drift søker vi å maksimere nytten for medlemmer og forbrukere.
Omtanke

Omtanke

Vi viser omtanke for mennesker, dyr og miljø, og arbeider for en bærekraftig samfunnsutvikling.
Ærlighet

Ærlighet

Forbrukerne skal føle seg trygge når de handler i våre butikker, og ha tillit til at de får opplysninger om varene og virksomheten som kan ha betydning for deres valg.
Innflytelse

Innflytelse

Medeiernes innflytelse, medarbeidernes synspunkter og en aktiv dialog med omverdenen skal forme vår virksomhet.
Nytenking

Nytenking

Vi skal dra nytte av ny kunnskap og teknologi, og påvirke utvikling i samsvar med forbrukernes interesser.
Coop en annerledes aktør i dagligvaremarkedet

 

Når du nå har valgt å jobbe i Coop, vil vi at du skal vite at Coop skiller seg fra konkurrentene på flere områder - og det er vi stolte av. Vi har en spesiell historie og et spesielt idé grunnlag. Dette gjenspeiler seg i den måten vi driver virksomheten på. Kjennskap til dette er viktig for deg som ny medarbeider, og du kan lese mer om disse tingene senere i introduksjonen.

Om Coop Øst SA

 

Coop Øst SA, er landets største samvirkelag med over 120 butikker og varehus og med snart 550 000 medeiere. Vi er med andre ord en sterk medlemseid organisasjon, med forankring i landets sørøstlige del.

Coop Øst SA har over 2 600 fantastiske kollegaer.

Vårt markedsområde

 

Butikkene våre finner du i fylkene Oslo, Innlandet og Viken. Hovedkontoret har plassering på Kolbotn utenfor Oslo. 

Sammen med Coop Väst i Sverige eier Coop Øst matvaregigantene Nordby Supermarket og MaxiMat Nordby, samt MaxiMat Svinesund. Disse 3 butikkene har en omsetning på over 2 milliarder kr. Dette er noe vi er utrolig stolte over, og gjør at grensehandelen genererer overskudd tilbake til våre butikker og varehus.

Coop Øst SA er sammen med de andre samvirkelagene, eiere av Coop Norge SA. Som det største samvirkelaget er vi også den største eieren av Coop Norge SA.

Extra

Extra

Extra er den raskets voksende dagligvarekjeden i Coop. Dette er butikken med ekstra bredt sortiment med mer enn 5 500 varer til ekstra lave priser. Her får forbrukeren dekket sitt behov for dagligvarer med stort fokus på frukt, grønt og ferskvarer. Butikken har også en egen faghandelsavdeling med attraktive produkter og priser.
Obs

Obs

Obs er et stort varehus (hypermarked.) Kjeden kjennetegnes av stort vareutvalg innenfor både dagligvarer og faghandel. Her finnes alt fra mat, sko, klær og sportsartikler til artikler for hjem og bolig. Kjeden er lavpris- og tilbudsfokusert.
Obs Bygg

Obs Bygg

Obs Bygg er store varehus innen forbrukermarkedet for byggevarer med lange åpningstider, lave priser og et godt utvalg av” gjør-det-selv”-merkevarer, enten det er snakk om hus eller hage, store eller små byggeprosjekter. Obs Bygg markedsfører seg under «lave priser og tilbud er billigere!»
Coop Mega

Coop Mega

Coop Mega har alt du trenger til hverdags- og festmiddager. Supermarkedkjeden er kjent for et stort og bredt vareutvalg og en sterk satsing på ferskvarer.
Coop Prix

Coop Prix

Coop Prix er din hyggelige nabolagsbutikk. Der det er fort gjort å handle. Vi hjelper deg med raske og enkle løsninger. Vi har gode tilbud og et hjerte som banker for nabolaget.
Som samvirkelag eies vi av våre medeiere, og vår visjon er å skape og dele verdier med nettopp medeierne.
 

I tillegg til å dele ut kjøpeutbytte bruker vi overskuddet vårt på å styrke butikktilbudet i byer og distrikter og å gi midler tilbake til lokalsamfunnene rundt butikkene og varehusene våre.

Vi er kundeeid


Coop Øst er en del av Coop i Norge, en demokratisk forbrukerorganisasjon bygd på Samvirkeprinsippene. Kundene som er medeiere i Samvirkelaget, utgjør på samme tid eierne av virksomheten.

Medeierne velger gjennom Coop Valg hvem som skal representere dem i Årsmøtet og som er den øverste myndighet og generalforsamling i Coop Øst.

Skikkelighetskultur

"Hos oss er alt i orden, og det er vi stolte over"

I vår skikkelighetskultur, så jobber vi alle med det samme målet,

  • At vi har alt i orden fra rutiner, brannvern, HMS og hvordan vi fremstår, til at vi følger lovverket
  • At vi alltid setter kunden først
  • At vi kan si fra, er tydelige, respekterer hverandre, er høflige og kommuniserer på den gode verdibaserte måten.

Skikkelighet hos oss er rett og slett at vi skal behandle hverandre godt og ha kontroll på alt som er viktig hva gjelder god drift i hverdagen.

Unike medlemsfordeler

I Coop-appen får medeierne våre oversikt over sine personlige rabattkuponger, aktuelle medlemskupp, sin lokale kundeavis- og mye mer! I tillegg mottar medeierne 1% kjøpeutbytte på alt de handler.

Medeiere handler både oftere og mer i våre butikker.

Vær Coop medeier i eget samvirkelag

Dersom du ikke allerede er medeier i Coop Øst, håper vi du har lyst til å bli! I tillegg til de gode medlemsfordelene, får du som medarbeider utløst en ansattrabatt i alle våre butikker og varehus.

Mer informasjon om dette finner du i personalhåndboken.

Dersom du ikke er medeier fra før, må du registrere deg på coop.no/medlem

Vi er opptatt av bærekraft


Coop Øst er opptatt av bærekraft, og omtanke for mennesker, dyr og miljø blir stadig viktigere. Derfor jobber vi kontinuerlig med å redusere vår klima- og miljøpåvirkning.

I Coop Øst har vi bestemt at vi skal være i førersetet i bransjen for å redusere matsvinn og kaste minst mat. Vi har derfor en nullvisjon for kasting av mat og fokus på bærekraftige produkter og drift. Ved oppgradering av eksisterende butikker og nyetableringer er dette også et sterkt fokus.

Coop Øst er også de eneste bransjen med en egen fin gjeng med bærekraftsinfluensere!

Hva skal til for at vi skal skille oss ut, og kundene og våre medeiere velge oss, din butikk og varehus, som
sitt foretrukne sted for sine innkjøp?

  • Fantastiske kollegaer som eier alle kundemøtene
  • Fantastiske team, hvor kundene kjenner på den gode stemningen
  • Fantastiske kollegaer som kjenner til sin tillit og myndighet 
  • Trening, evaluering, måling

Coop Øst skal være den foretrukne arbeidsgiveren i vår bransje, og vi skal også ha de mest fornøyde kundene. Vi er helt avhengige av deg for å lykkes med dette.

Du skal få de verktøy og hjelpemidler som skal til for å være og bli trygg i din rolle og i dine kundemøter.

Jakten på WOW!


Vi skal hele tiden strekke oss for å skape de beste kundemøtene hos oss. Vi skal inspirere og virkelig gi den beste kundeservicen- mer enn hva kunden kan forvente.

Alle medarbeidere i Coop Øst jakter den berømte WOW-effekten.  

Vi må trene både oss selv og ikke minst påvirke våre kolleger med gode holdninger hver eneste dag. Slik sikrer vi sammen et godt miljø og fantastiske kollegaer som hver dag leverer mer enn hva våre kunder forventer. Vi skal være kundenes førstevalg siden vi tross alt eier eiet av våre kunder – og gjennom fantastiske kollegaer som jakter WOW-effekten, er vi nettopp dette.

DU eier DITT kundemøte, og utgjør en forskjell.

 

Verktøy for målinger

I Coop Øst har vi flere måter å måle at vi leverer på en helhetlig kundeopplevelse.

Løpende Kundemålinger (LKM)
Som er direkte tilbakemelding/besvarelser fra våre kunder og medeiere.

Mystery Shoppers
Gjennom en objektiv tredjepart, måles alle butikker og varehus på kriteriene i de fem kundeløftene.

Nøkkeltall
Måle på butikken og varehusets økonomiske nøkkeltall og Trygg vare.

Å jobbe smart

Coop Smart Butikkdrift er en måte å jobbe på som baserer seg på Lean-metodikk der det viktige er å gjøre hverdagen bedre for medarbeidere, samtidig som det bidrar til flere fornøyde kunder og økt lønnsomhet ved å fjerne såkalte «tidstyver». Det brukes store ressurser i dette arbeidet og alle medarbeidere må sette seg inn i hva dette innebærer.  

I de store varehusene til Obs og Obs bygg kalles dette for Smart Butikkdrift, mens de andre butikkene for Smarte butikker. En viktig del er at dette er kontinuerlig forbedring.

Det vil si at vi alltid kan bli bedre, selv om det allerede fungerer godt. Det handler om å finne smarte og effektive løsninger, og kanskje er det nettopp du som sitter på en god løsning som kan komme til stor nytte.

Min Coop

Min Coop

Vårt HR System administrerer store deler av ditt ansattforhold med virksomheten gjennom en egen profil. Dette er et område som både du og din leder har tilgang til. Det er derfor viktig at du gjør deg kjent med verktøyet og sikrer at informasjonen som er registrert på deg er riktig. I min Coop vil du også finne lønnslippen din.

Personalhåndbok på intranett

Personalhåndboken skal gi informasjon til ansatte om de forhold som er sentrale i ansettelsesforholdet. I personalhåndboka finner du informasjon om blant annet arbeidsreglement, ferie, fravær, permisjon eller personalgoder.

Sikkerhet og beredskap

Under sikkerhet og beredskap finner du instrukser for alvorlige situasjoner som for eksempel brann eller alvorlig personskade. Disse instruksene er viktig å ha gjennomgått slik at man er bedre rustet til å håndtere situasjonen dersom det skulle skje noe alvorlig.

HMS-rutiner

Ved å fokusere på systematisk HMS-arbeid, vil vi kunne oppnå bedre rutiner, mindre sykefravær og større grad av medvirkning . HMS-løsningen er både et oppslagsverk og et levende system for rapportering og dokumentasjon av ulike hendelser/avvik.
Brannvern

Brannvern

Vårt mål er å unngå skader på personell, materiell og omgivelser. Derfor har vi rutine for brannvern som skal sikre at alle arbeidsoperasjoner utføres og gjennomføres på en sikker og miljøvennlig måte og i henhold til HMS mål utarbeidet for Coop Øst. Sett deg inn i brannvernsrutiner for din butikk.
Vi er opptatt av din utvikling

 

Hos oss kan du jobbe i samme selskap og samtidig ha mulighet til å velge mellom mange yrkesretninger.

Vi skal ha de mest fornøyde medarbeiderne i bransjen med de dyktigste lederne. Vi har best omdømme i vår bransje og har som mål å beholde dette.


 

Vi skal ha de mest kompetente og engasjerte lederne i bransjen.

 

Og gjennom bransjens råeste ansatte, skal vi ha de mest fornøyde kundene. Derfor har vi et omfattende kultur- og lederutviklingsprogram:

  • Lærlingordning og fagbrev (Salgsfaget og Ferskvarehandler)
  • Vårt eget Talentprogram
  • Flere kultur- og lederutviklingsprogram
  • Flere fag- og utviklingskurs

Karriere i Norges råeste samvirkelag

Talentprogrammet i Coop Øst er populært. Per 2023 er vi i gang med Kull 7. En fantastisk mulighet for de som ønsker å utvikle seg og gjøre karriere i Norges råeste samvirkelag.

Coop Øst på YouTube

Få et lite innblikk i hva vi holder på med og hvordan det er hos oss. Alltid god stemning gjennom fantastiske kollegaer.

Facebook

Vi har en egen Facebookgruppe hvor alle kollegaer er med. Her inspirerer vi hverandre, heier på hverandre og deler herlige glimt fra hverdagen.

Våre forventninger til deg er at du:
  • Alltid setter kunden først

  • Bidrar til å skape et godt arbeidsmiljø og gode kundeopplevelser 

  • Alltid følger vårt verdikompass

Lykke til i jobben med å skape fornøyde kunder!


DU er en fantastisk kollegaer i norges største samvirkelag. Du er den viktigste suksessfaktoren for at våre kunder og medeiere velger nettopp DIN butikk/varehus 😊

Du er ferdig!

Lukk denne siden og
gå tilbake til læringsstien.