Teams samler all informasjon på ett og samme sted

All informasjon og samhandling internt i butikk skal foregå i Teams. Tidligere arbeidsvaner knyttet til sosiale medier og SMS for slikt vil altså overtas av Teams.

Bruken av innlegg og holde tråd

Når du skal poste et nytt innlegg, et spørsmål eller starte en diskusjon i Teams, er det viktig at du oppretter dette som et nytt innlegg i rett kanal. Alle butikker får sitt eget Team, med et ferdig oppsett av kanaler som gjenspeiler butikkens virksomhetsområder.

Hold tråden

Velg alltid å holde tråden ved å svare direkte på innlegget du ønsker å bidra på. Svarer du i et nytt innlegg vil dette ikke være sammenheng med opprinnelig post.

Reaksjoner i Teams ved omtale

For å sikre oss at meldinger og viktig informasjon treffer og faktisk leses av den vi ønsker, er det alltid lurt å omtale personer. En kan omtale alle sammen gjennom felles tagging av Team, kanaler eller egendefinerte merker. I tillegg kan en også tagge enkeltpersoner. Slik påkaller du oppmerksomhet – pass også på at du alltid responderer når du blir tagget.

Kunnskapsdeling i Teams

Ofte har kollegaer gode ideer eller tips/triks til hvordan smart å utføre arbeidet. Andre ganger lurer du på noe, som du vet at garantert noen av kollegaene dine kan svaret på. I begge tilfeller er det genialt å benytte innlegg i Teams. Da blir delingen/spørsmålet synlig for alle, og flere får gleden av det samt du antakelig får svar enda kjappere enn om du spør kollegaer enkeltvis.

Asynkron samhandling

Ikke alle jobber like skift i butikken. Noen ganger trenger en å få en tilbakemelding på et dokument fra en kollega som en sjeldent møter. Det er ikke like enkelt å nå hverandre, og en ønsker ikke å mase på kollegaer som ikke er på jobb. Da er det genialt å poste et innlegg, slik at kollegaen din kan svare ut denne når hen kommer på jobb.

Tidsbesparende

Noen beskjeder trenger vi at treffer raskt, slik at kollegaer kan utføre arbeidet deretter. Andre ganger ønsker vi en rask bekreftelse fra ansatte på at de har mottatt informasjon. Da er Teams på mobil perfekt som kommunikasjonsplattform. Det er lett å se varsler, like enkelt å gi en rask reaksjon.

Slipper Facebook

Ved at en butikk benytter ulike sosiale medier som informasjonskanal internt for ansatte, påtvinger en også ansatte å være en del av dette sosiale mediet. Nå som alle har en bruker på Teams vil en kunne jobbe sammen i et verktøy som alle har tilgang til, og som er designet for nettopp jobb.

Sikkerhet og pålogging

Når butikkens informasjon er å finne i sosiale medier kan uvedkommende lett få tilgang uten at vi merker det. Derfor skal all informasjon og dokumenter bo i Teams. Der ligger det trygt og kun tilgjengelig for butikkens ansatte og det krever pålogging. Påloggingen er enkel. Samme brukernavn og passord som din Ansatte ID.