Slik lykkes du med en skikkelig bra salatbar

Salatbaren er ett av områdene som står for andelsvis høyest omsetning og best inntjening i Coop Mega. Med riktige forberedelser og gode råvarer har du raskt en fristende salatbar med høy lønnsomhet.

Salatbaren skal være klar for kunde i hele åpningstiden.

Steg for steg til en lekker disk

Start dagen med ferske salat produkter. Ferdige porsjonspakninger og dressingflasker trenger du ikke å bytte ut, med mindre de går ut på dato. Husk å rullere varene og ha kontroll på liggetiden i disk, så du hindrer at varene blir dårlige. 

Fyll opp med fristende råvarer

Fyll opp med friske, ferdigkuttede grønnsaker, proteinkilder som bønner, linser, egg og kjøtt, og sørg for et variert utvalg av spennende dressinger. Nøtter skal alltid stå i ytterkanten av disken, for å unngå overføring av allergener mellom produkter.

  • Bruk alltid rene skjeer, bakker og utstyr
  • Sørg for at det er en skje/klype til hver bakke, slik at ikke kunden forsyner seg med hendene eller bruker samme skje i flere bakker
  • Skift skjeene etter lunsjrushet og når du etterfyller, slik at det holder seg rent
Aktivitetsbord

Følg kravene til mattrygghet

For å unngå at bakterier sprer seg og kundene blir syke av maten de spiser, må vi sørge for å bruke Trygg Vare rutinene. 

Sørg for riktig temperatur

Salatbaren skal ha en temperatur mellom 0-4 grader. Husk at flere av salatproduktene er risikoprodukter som raskt får skadelige bakterier ved feil temperatur.

 

Overfylte beholdere, øker temperaturen slik at bakterier vokser fortere og gjør varene dårlig. Sørg for riktig temperatur ved å kun fylle opp til lastemerke i bakkene. Produktene skal alltid stå nede i selve disken, og ikke på kanten.

Det er krav om ekstra sporbarhet

Det skal være mulig å spore alle produkter i salatbaren ett steg bakover for å kunne ta ut produktet og melde ifra til produsent hvis kunder har blitt syke av varen.

Animalske produkter skal spores 4 uker tilbake.

Ta vare på pakksedlene

  • Legg pakkseddelen med dato og sporingsinformasjon i en egen pose
  • Skriv åpningsdatoen på emballasjen
  • Når emballasjen er tom, skriver på dagens dato, og legger pakkseddelen i posen som oppbevares i 4 uker
  • Ved bruk av kylling fra varmeskap skal etikettene også være merket med produktnavn, produksjonsdato og siste forbruksdato

Følg FIFU prinsippet

Varene må som alltid ha topp kvalitet for å friste kunden! Vær nøye med rullering og datokontroll, slik at de eldste varene blir brukt opp først.

Kylling, skinke og andre lett bedervelige varer skal rulleres oftere enn andre. Bruk skjemaet rulleringsfrekvens for råvarer, for å holde kontroll på når varene må byttes ut.

Tips

Gjør det til en vane å se over salatbaren hver gang du går forbi- selv om du ikke er ansvarlig for salatbaren den dagen.

  • Fyll på det som er tomt
  • Tørk opp søl med klut og såpevann (ikke bruk sprayflaske)
  • Bytt ut skitne klyper og skjeer

En veldriftet salatbar gjør det enkelt for kunden og ta sunne valg, i tillegg til å gi et saftig bidrag til fortjenesten i butikken.

Husk merking av allergener!

For at alle kunder trygt skal kunne forsyne seg av salatbaren, skal det være en oversikt over allergener lett synlig på disken.

  • Plakaten skal kun inneholde varer som har allergener

  • Det skal være enkelt å forstå hvilke varer det gjelder

  • Husk at allergenlista endrer seg i forhold til sortimentet og må skiftes ut hvis det kommer nye varer

Ved stengetid:

  • Tøm disken 
  • Kast de varene som ikke kan brukes igjen neste dag. Bruk rulleringslisten for å ha kontroll. 
  • Dekk til varene som kan brukes neste dag med plastfilm
  • Sett de tildekkede bakkene ute på kjølerommet
  • Vask disken ren
  • Skru av salatbaren

Rengjør skjeer og klyper, enten i oppvaskmaskin eller ved håndvask. Ved håndvask må du avslutte vasken med å bruke desinfeksjonsmiddel.

Nå vet du hva som skal til for å hjelpe kunden med å ta smarte lunsjvalg!

Lykke til med salget!

Du er ferdig!

Lukk denne siden og
gå tilbake til læringsstien frukt og grønt.