Læringstrappa er et bilde på de fire fasene en medarbeider er innom fra de ikke kan noe om en oppgave eller et mål, og til de er kompetente og kan utføre oppgaven raskt, effektivt og selvstendig.
På første trinn sier vi at medarbeideren er ubevisst inkompetent. Medarbeideren har ikke den kompetansen som må til for å lykkes med oppgaven og er heller ikke klar over det selv.
På trinn to sier vi at medarbeideren er bevisst inkompetent - det har gått opp for medarbeideren hva som trengs av kompetanse for å lykkes og har innsett å ikke inneha denne selv.
På trinn tre sier vi at medarbeideren er bevisst kompetent. Medarbeideren har kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre oppgaven, men må tenke gjennom de ulike stegene nøye, og kan fort miste motivasjon eller bli usikker. Kompetansen er ikke automatisert.
På det fjerde trinnet sier vi at medarbeideren er ubevisst kompetent. Nå kan oppgaven gjennomføres helt selvstendig - med god kvalitet og til riktig tid. Kompetansen er automatisert.
La oss dykke litt lenger ned i de ulike kjennetegnene til medarbeiderne på de ulike trinnene.