Drikkehåndboka

Velkommen til drikkeavdelingen!

Visste du at drikke-kategorien er den største kategorien for omsetning i Extra? Og at salget ofte er drevet av impuls? Det betyr at dette er en avdeling med store muligheter for mersalg!

Derfor er det veldig viktig at hver butikk har minst én egen fagperson, en «Nøkkelperson drikke», som har et ekstra stort eierskap til denne viktige avdelingen. Gode rutiner gjennom hele uka, kunnskap om kategorien og salgsmønstre er viktige suksesskriterier. Nå skal vi gå gjennom det viktigste du må kunne for å jobbe med drikke i en Extra-butikk, helt fra drikken bestilles til den ligger i kundens handlekurv!

Følger du rådene i denne drikkehåndboken har du kommet langt på vei for en godt driftet drikkeavdeling. Har du noen andre tips eller triks som ikke er nevnt her? Da vil vi gjerne se og høre om det, send en epost til extratiltopps@coop.no

Masse lykke til med salget!

Øl og mineralvann er en av de aller største varegruppene vi har når vi måler i omsetning. Visste du at den ofte er like stor eller større enn frukt & grønt?

Vi har god bruttomargin på varene i kategorien, og kombinert med den høye omsetningen kan vi derfor si at drikke er én av de mest lønnsomme varegruppene vi har I butikken vår!

Visste du at:

  • Extra har et bredt sortiment, med over 2000 forskjellige produkter!

  • Over 80% av salget kommer fra noen få kundefavoritter,  som Pepsi Max, Coca Cola, Monster, Red Bull og noen typer øl.

  • Vi har delt opp landet i 17 ulike øl-regioner! Det er store regionale forskjeller på hvilken type øl som er kundefavoritt, som for eksempel Mack i Tromsø, i Trøndelag er det Dahls som gjelder, mens Hansa er favoritt i Bergen.

  • "Drikke-nå kategorien" har den nest høyeste impulsgraden av alle kategorier (sjokolade troner øverst på pallen).

  • Det tar 5 – 6 timer fra varen settes kaldt til den får riktig temperatur. Og riktig temperatur er helt avgjørende for kjøp! Derfor er det ekstra viktig å være ute i god tid med varepåfyllingen av disse.

  • En velfylt drikkeavdeling er viktig for hvordan kunden opplever hele butikken? Et godt varetrykk og en innbydende avdeling forteller kunden at vi har en full og veldrevet butikk – og der får de lyst til å handle!

De mest vanlige kundefavorittene

6 regler for en Extra god drikkeavdeling:

1. Planogram og varebestilling

2. Varepåfylling

3. Klargjøre avdelingen for salg

4. Retur og lager

5. Gode rutiner gjennom hele uken

6. HMS og lovverk

1. Planogram og varebestilling

AVS

All varebestilling går gjennom AVS (Automatisk VareSupplering), men det er likevel et par ting du bør passe litt Extra på for å sikre at du får riktig vare til riktig tid. Hold et øye med hyllene og kontroller og korriger varebeholdningen løpende. Ser du et hull? Det kan være tegn på feil varetrykk.

Følg planogram: 

Planogram er ikke tilfeldig, men utarbeides på bakgrunn av masse analyser og kundeinnsikt. I tillegg er AVS bygd opp etter butikkens planogram, og derfor er det veldig viktig at planogram følges for at bestillingsforslagene skal bli riktige.

  • Du finner oversikt over sortiment og butikkens planogram på intranett.

  • Hvis du har spørsmål eller bestillingsforslag kan du ta direkte kontakt med AVS-avdelingen.

 

Ta hensyn til spesielle faktorer: 

AVS tar utgangspunkt i historisk salgsdata, men kan ikke spå fremtiden. Der stiller faktisk du sterkere enn automatikken! Derfor er det viktig med et våkent blikk på bestillingsforslaget, kanskje ser du noe i omgivelsene som kan påvirke salget? Dette er ting som kan føre til justeringer:

  • Været! Forventes det varmt eller kaldt vær neste uke? Temperaturer på over 20 grader kan nemlig ha stor påvirkning på salget, spesielt innenfor "drikke-nå kategorien" 🌞

  • Kortsiktig endring i kundemasse – er det en ny festival eller annet arrangement som gjør at det kommer betydelig flere kunder enn tidligere?

  • Innføring av nyheter eller andre varer som mangler historisk salgsdata

  • praksis for de ulike variantene

Splitting av multipak:
Hva skjer når en kunde tar saken i egne hender og tar en flaske fra multipak? Den ny-single flasken registreres i kassa som nettopp singel, og beholdningen på mulitpak endres ikke. 

Da blir det jo umulig for AVS å få med seg at det faktisk er færre mulitpak i butikken. Derfor er det ekstra viktig at du følger med på multipak – spesielt de varene som selges både sammen og som single. Dette gjelder f. eks Coca Cola, Coca Cola uten sukker og Pepsi Max

2. Varepåfylling

Generelt om varepåfylling

Med en varegruppe som er stor både i volum og vekt kan varepåfyllingen være både tung og tidkrevende. God løfteteknikk og nødvendige hjelpemidler gjør jobben lettere og mer effektiv. Ha alltid med deg emballasjebeholder og kniv når du skal fylle hyllene.🔪

Kjøl: sjekkliste for varepåfylling av nye varer og etterfylling 

  • Trekk ut og frem feedbacktralle eller uttrekkbare skap for småbrus fyll opp fra baksiden. Det går fortest, og sikrer både datorullering og at kald brus står ytterst. 🥶

  • Flytt produkter fra lavtrullerende hyller til høytrullerende hyller ved jevne mellomrom. Dette gjelder f. eks. Pepsi Max 0,5l som står i flere ulike høyder.

  • Sørg for å fylle opp alle kjølere i butikken, inkludert kassaområdet. NB! Hvis butikken har plass anbefaler vi at du har ekstra småbrus stående kaldt på lager i butikken.

  • Gjør temperaturkontroll på produktene som allerede står kaldt for å sjekke at produktene holder riktig temperatur. Noen kjølere har behov for kontinuerlig vedlikehold av kondensor/filter for å holde riktig temperatur.

  • Se an hvor mange varer du får fylt inn før du åpner en ny D-pak. De er vanskelig å stable når du har åpnet dem. Som eksempel: hvis det går inn 4 flasker av en Farris Bris Naturell som har 3 facinger med 8 flasker per rad kan det være bedre å etterfylle den på et senere tidspunkt,, istedenfor å åpne en ny D-pak med en gang.

  • Prioriter kjølere og etterfyll fra torg/lager regelmessig for å sikre rullering og godt varetrykk

Torg: Sjekkliste for varepåfylling nye varer og etterfylling 

  • Tenk alltid på salg og førsteinntrykk når du bygger torg. Optimal høyde på torg er 4 lag på mineralvann og 7 lag på øl. Salget påvirkes negativt inntil 15% med for eksempel 3 eller 5 lag på en halvpall med Coca Cola 1,5l.

  • Fyll produkter som står på halvpall med ny palleløsning, istedenfor å etterfylle med D-pak. Å bygge opp med hull i de nederste lagene sikrer godt varetrykk og rullering, samtidig som det blir lettere å fylle med ny halvpall.

  • Fyll produkter som står på kvartpall med D-pak, med mindre du har veldig god plass på lager til halvpaller. Prinsippet om å bygge med hull i de nederste lagene for å sikre rullering gjelder også her.

  • Samle restvarer ved å slå sammen brett (24 eller 48) flasker. Det frigjør lagerplass og gjør det mer effektivt å etterfylle.

  • Etterfyll kjøl med produkter fra øl-torg.

Varmhyller: sjekkliste for varepåfylling og etterfylling

  • Fyll opp med riktig vare på riktig plass, samtidig som du rullerer varer

  • Bruk avlastningstralle for å fylle på varer som står i middels eller høy høyde for å skåne ryggen

  • Vurder hvor mange varer du får fylt inn før du åpner en ny D-pak

  • Bruk topphylle til overskuddsvarer når det er tilgjengelig

3. Klargjøre avdeling for salg

  • Hold det ryddig! Rydd opp og kast papp og plast
  • Gjør det pent og pyntelig! Vend etiketter ut mot kunde når du har tid 

  • Gjør det enkelt for kundene å få oversikt! Sørg for at varene har riktige plakater og pricere, på rett sted

  • Ha bugnende hyller! Trekk frem varer for å skape et inntrykk av godt varetrykk

  • Hold det rent! Sørg for orden og renhold i avdelingen. Øl-søl i hyller eller på gulv lukter fort vondt

  • Sikt mot stjernene! Sammenlign med målbilder for avdelingen

4. Retur og lager

  • Bruk topphylle til varer som står i varmhylle. Riktig vare rett over riktig hylleplass gjør etterfyllingen så enkel som mulig

  • Plasser alt av drikkevarer på ett sted på lageret. Samle restvarer etter undergrupper som f.eks. alkoholholdig drikke som står i kjøl, 0,5l og annen mineralvann i kjøl, osv. Det gir deg bedre oversikt over beholdning og gjør etterfyllingen enklere

  • Ha smådrikke i et kjølerom hvis det er lagerkapasitet i butikken. Da har dere serveringsklare drikker til enhver tid! Spesielt viktig på varme sommerdager hvor det selges mye. Bruk gjerne ekstra feedbacktraller hvis du har. 

  • Slå sammen halvpaller fra brus torg hvis det er få varer igjen

  • Varer som har gått ut på dato eller ikke kan selges fjernes fra avdelingen og plasseres på riktig sted

5. Gode rutiner gjennom hele uken

  • Visste du at nøkkelen til suksess er at noen i butikken har et tydelig eierskap til avdelingen, for eksempel en nøkkelperson. En optimal avdeling krever kontinuitet og kunnskap til enhver tid, nemlig. Sett konkrete salgsmål og følg godt med. Det er ikke så mye som skal til for et skikkelig salgspotensial. En god skiftplan som passer på de viktigste oppgavene er første skritt. Den kan se sånn her ut:

  • Rydd avdelingen for papp og plast daglig

  • Gjør framtrekk og etterfyll ved behov

  • Etterfyll mineralvann i kjølere kvelden før for å sikre riktig temperatur til neste dag

  • Prioriter bestselgere og kjøl

  • Sørg for at avdelingen holdes ved like gjennom hele dagen, også når du ikke er på jobb selv

6. HMS og lovverk

  • Varepåfyllingen av øl og mineralvann er fysisk belastende og kan fort føre til slitasjeskader hvis du ikke løfter riktig. Sørg for å:

  • Benytt avlastningstralle når du trenger det

  • Bevege kroppen i riktig posisjon før løftet, ikke start løftet med vridning

  • Unngå sideveis/skrå løft

  • Det er også viktig at du kjenner gjeldende retningslinjer og lovverk for salg av alkoholholdig drikke. Dette er ting du du vite:

  • Salg av alkohol kan kun skje innenfor kommunens definerte salgstider. Salgstidene kan variere fra kommune til kommune.

  • En kommune har kun anledning til å innskrenke salgstidene i lovverket, og kan ikke utvide salgstidene. Det er uansett ikke tillatt å selge alkohol på helligdager

  • Lettøl med alkoholprosent under 2,5% kan selges i hele butikkens åpningstid

  • Det kan være ulike retningslinjer fra kommune til kommune for tildekking av alkoholholdig drikke utenfor definert salgstid

  • Det er ikke tillatt å reklamere for alkohol i butikken, eller på noen helst måte å sameksponere alkohol med tilleggsprodukter, som for eksempel Corona og lime

Lukk siden