Til slutt er forutsigbar oppfølging helt avgjørende. Lederen må følge opp at medarbeider gjør det som er avtalt og at man ser effekter av dette. Av og til kan det være at man ikke kommer til enighet i første samtale. Det kan være at det er behov for å tenke seg om, la saken modnes eller kanskje tenke over gode tiltak som kan passe medarbeideren. Da er det viktig at man i denne samtalen blir enige om et nytt møte der samtalen kan fortsette.
Videre er det også viktig å følge opp for å sikre at endring skjer etter at man har blitt enige om en tiltaksplan. Ikke sett for lange frister. Da kan ting lett gå i glemmeboken, og man fortsetter som før.
I forkant av og underveis i oppfølgingsmøtet gjøres en evaluering av situasjonen. Er det en bedring er det viktig å gi den ansatte positiv tilbakemelding på dette. Har den ansatte tatt tak i problemet og er på riktig vei, er det viktig at du som leder berømmer dette, støtter og følger opp den ansatte videre.
Har det ikke blitt bedre bør det vurderes å gjennomføre en ny samtale, og om det er kan være aktuelt å gi en advarsel for å forsterke alvoret. Det er viktig at den ansatte forstår at dette ikke er greit, og at dersom ikke situasjonen forbedres kan det få konsekvenser for arbeidsforholdet. NB! Husk at HR Businesspartner alltid skal involveres i forkant av at en advaresel gis.