Selve samtalen

Du kan ikke endre noen, men du kan skape forståelse for at endring må skje.

I en samtale med en medarbeider som ikke presterer eller ikke oppfører seg som forventet, er det viktig at du som leder prøver å lytte og forstå hva som er grunnen til medarbeiderens atferd. Ofte er det noe annet enn det vi antar og løsningen vil være avhengig av at vi treffer riktig her. Derfor må vi være nysgjerrige og forsøke å finne ut av de bakenforliggende årsakene. Først da kan vi finne de løsningene som vil virke.

Vi skal nå se to filmer som vil hjelpe oss med nettopp dette. I den første forteller Annette om hvordan du kan gå frem for å finne de bakenforliggende årsakene. 

I filmen snakker Annette om følgende: 

  • Vær rollen din bevisst og start setningen med "Som leder..." for å tydeliggjøre at dette er noe du både har plikt og ansvar for å gjøre som leder
  • Spør om bakgrunnen for den atferden du har observert 
  • De medarbeiderne som ikke sier så mye kan være vanskelige å få til å forklare. Forklar hvoror det er så viktig at de forteller om dette. 

 

Motstand og negativ reaksjon kan være utfordrende i nødvendige samtaler, men ikke vær redd for motstanden. Vær nysgjerrig på den, og prøv å komme bak den. Karen foreteller mer om dette i følgende film. 

I filmen snakker Karen om følgende; 

Du kan ikke endre et annet menneske, men invitere til at mennesket endrer seg selv. 

  • inviter medarbeieren på banen - få de til å dele sin virelighetsoppfatning
  • nøkkel til motivasjon ligger i motstanden
  • vær nysgjerrig på motstanden  - hvorfor er personen så lite motivert? 
  • finn ut hva som skal til for å skape motivasjon
  • du kommer ikke til å forsterke noe ved å være nysgjerrig på motstanden, men den kan miste sin kraft