Følelser og reaksjoner

Grunnen til at nødvendige samtaler kan oppfattes som vanskelige, er at det ofte er følelser involvert. Følelser påvirker oss og er egentlig bare en reaksjon på våre behov. Dette er det viktig å være forberedt på, og ha tenkt gjennom hvordan man skal reagere på at ulike følelser oppstår - både hos din medarbeider, men også hos deg selv. 

Karen gir deg i neste film gode råd å ta med seg når følelser oppstår i samtalen. 

I filmen snakker Karen om følgende: 

  • Når vi snakker med andre mennesker påvirker vi hverandre gjensidig. Derfor må leder være bevisst egen atferd i samtalen. 
  • Still spørsmål til medarbeideren om hvordan vedkommende har det
  • Bruk pauser dersom det er nødvendig
  • Det er naturlig at mennesker reagerer negativt i en slik samtale. Menneskekroppen er programmert med å stikke av fra ubehagelige situasjoner. Dette gjelder deg som leder også. 
  • Vær bevisst de følelsene som dukker opp og håndter dem - prøv å la være at de kommer opp og påvirker den andre. Pust med magen.