Det kan være mange grunner til at du som leder må gjennomføre en nødvendig samtale. Dette kan blant annet være manglende prestasjoner, atferd som ikke er i tråd med Coops verdier og retningslinjer, en yrende konflikt og andre ting som kan påvirke arbeidsmiljø, trivsel og resultater på arbeidsplassen. Ofte blir disse samtalene kalt "Den vanskelige samtalen", men er den så vanskelig?
Å gjennomføre nødvendige samtaler eller formidle et vanskelig budskap er en viktig del av det å være leder. Slike situasjoner kan være tunge og følelsesmessig belastende og de kan oppleves som utfordrende for begge parter i samtalen.
Medarbeiderne dine kan føle seg sårbare og utsatt og tenke at lederen er i en angrepsposisjon. Samtidig kan nødvendige samtaler også for deg som leder erfares som en konfrontasjon hvor det er medarbeiderne som sitter med klørne ute. I virkeligheten foregår en nødvendig samtale mellom to parter som begge synes situasjonen er vanskelig og uklar allikevel er samtalen helt nødvendig for å unngå videre konflikt.
En ting er klart – som leder må du agere og jo tydeligere du er på dine forventninger i forkant og jo tidligere du tar tak i situasjonen – jo enklere er det å få til gode løsninger.
I denne læringsstien vil du få gode tips til å planlegge, gjennomføre og følge opp en nødvendig samtale på en god måte. Du vil treffe ulike fagpersoner som vil dele sine erfaringer med hva du bør tenke på og hva som kan møte deg: