Daglige rutiner og drift av frukt- og grøntavdelingen

I Obs skal kundene oppleve topp kvalitet og utvalg i frukt- og grøntavdelingen. For å drifte avdelingen best mulig, har vi noen rutiner som hjelper oss å gi kundene et godt inntrykk. Jobben du legger ned i f&g er det viktigste du gjør for å få fornøyde kunder.

Følg skift- og rengjøringsplanen for å skape en strøken avdeling når nøkkelpersonen ikke er til stede. De gir deg oversikt over hva som skal skje når.

Du finner målbilder og detaljerte beskrivelser av hvordan butikken skal se ut, i driftshåndboka på Intranettet.

Klargjør avdelingen for salg

Start alltid dagen i frukt og grønt-avdelingen!

Om morgenen må vi klargjøre avdelingen for salg. Avdelingen skal skinne når de første kundene kommer.

 

  • Gå over hele avdelingen og svinn dårlige varer

  • Vask søl og spor av mugg  

  • Trekk varene frem i hyllene så avdelingen ser velfylt ut

  • Til slutt fyller du på så avdelingen bugner 

3 steg til en skinnende frukt- og grøntavdeling

Tenk «kunden først» når du fyller på. Start med entry som er det første kundene møter. 

Aktivitetsbord

Steg 1 Vask og rengjør avdelingen

Vask og rengjør avdelingen

  • Ha med deg klut og en bøtte med vann, og vask der det er nødvendig

  • Følg renholdsplanen, slik at avdelingen alltid er ren og innbydende

  • Fjern bøss og smuss som samler seg i hyllene

Gode rutiner for å fjerne dårlige varer og godt renhold forebygger fruktfluer. Fruktfluer blir med varene hjem til kundene og skaper trøbbel. 

Derfor er godt renhold avgjørende. 

Steg 2

Fjern dårlig frukt og grønt

 

  • Fjern dårlige varer og varer som har gått ut på dato
  • Sørg for at det aldri ligger dårlige varer i hyllene
  • Se etter tegn på mugg, slagskader, sprekk i skallet

 

Husk at god kvalitet er avgjørende for kundenes valg av butikk. 

 

Steg 3

Fyll på så det bugner

 

Ruller varer etter FIFU-prinsippet, først inn, først ut. Slik sørger du for at varene med kortest holdbarhet blir solgt først, og begrenser matsvinn. 

Start med å ta ut de eldste varene, før du legger inn de nye og topper med varene du tok ut.

  • Sjekk pris, opprinnelsesland og plakatering 
  • Sjekk at epler, pærer, plommer, kirsebær og jordbær er merket med riktig sortsnavn
  • Husk å fylle på poser til frukt og sopp
  • Tenk "reåpning" av butikken til lunsj og ettermiddag. Det vil si at du går over hele avdelingen og gjør den klar for salg

Sørg for at hyllene er velfylte med godt utvalg gjennom hele åpningstiden.

Husk at kundene handler mest mellom kl. 15 og 19 da må avdelingen skinne!

Følg opp avdelingen gjennom hele kvelden. 

Ved lunsjtid

 

  • Gå over alle diskene, fjern dårlige varer og etterfyll så det er fullt varetrykk
  • Frist kunden med deilige smaksprøver av produkter i sesong
  • Følg rutinen for hygiene og kryssforurensing 

 

Se til slutt over med kundens øyne. Ser det innbydende ut? (svaret her skal være ja;)

Ved stengetid

Klargjør avdelingen for neste dag.

  • Sett temperaturømfintlige varer på kjølerommet.
  • Dekk til potetene. Poteter er lysømfintlige og kan danne giftstoffer. 
  • Skriv beskjed til morgenvakta hvis det er spesielle ting.

Vær obs når du stabler varene som skal ut på lageret. Pass på at tunge varer alltid står nederst. 

 

Oppsummering

Husk at frukta går ikke hjem selv om nøkkelpersonen gjør det. Derfor må vi alle bidra så avdelingen skinner gjennom hele åpningstiden. 

Frukt og grønt-avdelingen er avgjørende for at kundene velger oss.

  • Ha godt varetrykk i avdelingen, samt eksponeringer ved inngangen og i kassaområdet
  • Fjern varer med dårlig kvalitet umiddelbart. Vurder om varen kan prises ned og legges i matreddern
  • Følg opp skift og rengjøringsplan og sørg for en strøken avdeling når nøkkelpersonen ikke er til stede.

Du er ferdig!

Lukk denne siden og
gå tilbake til læringsstien frukt og grønt.